INTERVALLEY Møte 4. desember 2017
INTERVALLEY møte med god deltagelse fra Ål, Nes og Gol! Bedriftsbesøk i Hallingdølen på Ål.Vi ble ønsket velkommen av adm.dir Ola Stave og redaktør Embrik Luksengard.
Vi ble vist rundt i redaksjonen av Embrik Luksengard som fortalte om Hallingdølen som en full-service avis, hvor alt fra journalister, redaksjon & vakt, desk, grafikere, annonseavdeling, regnskap, distribusjon og administrasjon sitter under samme tak.
Adm. Dir Ola Stave, sammen med John Storhaug, daglig leder for Filmprodusentane as viste oss rundt i studio i første etasje, hvor de bl.a. jobber med et virtuelt studio som gjør det mulig å produsere spennende videomagasin for Hallingdølen. Filmprodusentane as har hovedkontor på Ål i Hallingdal, men med forgreninger til Oslo og i Los Angeles i USA og lager filmer for næringsliv, dokumentarer,
corporatefilmer og annet som kunder måtte ha bruk for. Dette er et spennende tilskudd til Hallingdølen som mediehus.
Snart vil NRK Buskerud, med Gunnar Grimstveit også flytte inn i bygget.
Etter de to omvisningsrundene fikk vi en flott presentasjon av Hallingdølen av «nytilsatt» admdir Stave (fra 1. des 2016) og «ringrev» Embrik Luksengard , som har jobbet i Hallingdølen siden 1985, men som overtok som sjefsredaktør i 2016. De gav oss en gjennomgang av Hallingdølens historie fra oppstarten i 1936, inklusiv noe av det som har gjort avisen til nitt «motstrøms» - uavhengig, lokalt
eierskap, nynorsk, overskuddsdeling og fullservice. En viktig beslutning ble tatt i 2011 da abonnementsmodellen gikk til «Ål inclusive» med ett abonnement som gikk på 4 plattformer, og som avsluttet gratistilgang til digitale plattformer. Mange avisfolk i Norge ristet på hodet av denne modellen, men det har vist seg at mange har kommet etter med forskjellige betalingsmodeller for digitalt innhold.
Hallingdølen konkurrerer opp mot globale aktører for annonsekroner, men viste på flere måter at annonsører får god uttelling for annonser i papiravisen Hallingdølen. Men det er en utfordring å selge nok annonser, og avisen opererer med små marginer. Annonseselgere selger ikke bare annonser, men bidrar med markedskunnskap og markedsrådgiving til annonsørene, og dette har bidratt til mer aktivitet bl.a. med grafisk utforming av nettsider og andre tjenester for kunder.
Hallingdølen har 36 ansatte, og en omsetning på 42 millioner i 2016. De har valg t å utvide distribusjonsaktivitetene for å betjene abonnementene i distriktet, og har dermed også funnet en måte å tjene penger ved å tilby distribusjonstjenester til andre aviser, bl.a. DN og Klassekampen!
Konklusjonen på en engasjerende og informativ presentasjon er at lokalavisen er viktig for lokaldemokratiet, og Hallingidentitet og –stolthet. Det er viktig å jobbe videre med avisen, og satsning på kvalitetsinnhold, og god grafisk design har gitt utallige priser som vi så bevis på med diplomer på flere «skrytevegger».
TAKK TIL HALLINGDØLEN for varm mottakelse og for kaffe og bakst!
Referent: Marit Elvsås
Bilder – se klubbens Facebookside
7. august 2024
Helene Rustberggard er vald til ny president i Gol Rotaryklubb.
Det har vore presidentskifte i Gol Rotaryklubb. Helene Rustberggard overtek klubba etter Aud Ingunn Narum.
Foto: Randi Skredegård
23. mars 2020
Et historisk møte
På grunn av Korona-situasjonen har klubben avlyst alle møter i første omgang til påske.
25. februar 2020
Rotary Skyting
Klar seier til Gol Rotary på skytekonkurransen mot Nesbyen Rotaryklubb.
19. mai 2019
Medlemsmøte 13. mai 2019
Komiteene jobber - Rapport fra besøk fra Bracebridge 14. – 20. mai